- Een vijfde van de Nederlandse consumenten verwacht dit jaar minder uit te geven aan Sinterklaas en Kerstmis, zo blijkt uit onderzoek van ABN AMRO.
- Deze groep consumenten wil bewuster omgaan met geld en alleen noodzakelijke dingen kopen, nu de prijzen flink zijn gestegen.
- Mede door deze prijsstijgingen verwacht ABN AMRO dat de retailomzet in december met 730 miljoen euro stijgt naar 15,6 miljard euro.
- Lees ook: Nederlander koopt voor gemiddeld €129 aan cadeaus voor Sinterklaas: dat is 13% meer dan vorig jaar
Ruim een kwart van de Nederlandse consumenten verwacht meer uit te geven aan Sinterklaas en Kerstmis dan vorig jaar en één op de vijf juist minder.
Die laatste groep doet dat omdat de prijzen hoger zijn, omdat ze bewuster om willen gaan met geld en alleen noodzakelijke dingen willen kopen. Dat zegt ABN AMRO op basis van onderzoek onder 1.250 mensen.
De bank verwacht dat de retailomzet in december met 730 miljoen euro stijgt naar 15,6 miljard euro. Die stijging is voor een belangrijk deel aan prijsstijgingen toe te rekenen, stelt ABN AMRO.
Voor veel winkels is december een belangrijke maand. Zo haalden voedingsspeciaalzaken tussen 2009 en 2022 11,6 procent van hun jaarlijkse omzet uit de decembermaand. Voor speelgoedzaken was dat in 2019 zelfs 16,2 procent van de jaaromzet.
Koopgedrag: meer huismerken en aanbiedingen
Bijna 25 procent van de Nederlanders is van plan met de feestdagen boodschappen te doen bij goedkopere supermarkten, aldus ABN AMRO. Ook wil meer dan een vijfde B-merken kopen in plaats van A-merken. Bijna 40 procent van de consumenten zegt meer op aanbiedingen te letten.
Voor jongeren zijn bewuste keuzes relatief belangrijk. Ze geven aan minder vlees en meer biologisch eten te kopen.
De kerstdagen zijn populairder dan sinterklaas, volgens het onderzoek. Iets meer dan de helft van de Nederlanders viert sinterklaas, tegenover 83 procent die kerst viert. Sinterklaas is wel het meest populaire moment om cadeaus te kopen en geven.